@ Yoga

Yoga

Yoga is bewegen.
Yoga is beweging tussen lichaam, geest en gevoel.
En daarom is het zo mooi om dit toe te voegen aan je leven.
Het bevordert je gezondheid, je vitaliteit en draagt bij om je echt ” vrij ” te voelen.

Ooit begon het als volgt:
Buiten alle religies om gingen wijze mensen in Indië 6000 jaar geleden al bij elkaar zitten.
Men ging zich als vanzelf bezinnen op levensvragen en zag in gedachten allerlei houdingen voor zich.
Deze yogahoudingen worden vandaag de dag door steeds meer mensen, jong en oud, met en zonder beperkingen, beoefend.
Ieder, op zijn en haar manier, verkent de eigen grens hierin.
Je kunt verschillende vormen van yoga vergelijken met het beklimmen van een berg. Rondom de voet van de berg starten velen hun beklimming vanaf verschillende plekken. Iedereen heeft hetzelfde doel voor ogen, namelijk het behalen van de top.
De een klimt langzaam, de ander snel, weer een ander maakt een omweg en ook niet iedereen haalt de top.
Waar het om gaat is de weg ernaar toe, je eigen proces beleven door er aan te beginnen.

Dit is wat het jou kan brengen:
Rust, ruimte, ontspanning, vrij voelen, meer lucht, evenwicht, helder spreken, helder kijken, beter proeven, beter horen, beter ruiken.

De klassieke vorm van yoga waarbij op een langzame wijze veel houdingen aan bod komen en waarbij veel aandacht is voor de ademhaling noemt men ook wel hathayoga. Deze hathayoga is een onderdeel van het aanbod.

Yinyoga
Yinyoga is een vorm van yoga welke zich kenmerkt doordat elke houding inwerkt op het bindweefsel tussen de gewrichten. Het maakt “stijfheid” weer “soepel”. Denk aan het verminderen van rugklachten, reuma, ” frozen shoulder”, knieproblemen, stijve nek, moeilijk uit de stoel kunnen komen, ochtend stijfheid, enzovoort.

Verschillende houdingen vinden plaats vanaf de mat op de grond en elke houding wordt tussen de 1 en de 5 minuten vastgehouden.

Voor de één is dit 1 minuut en voor de ander 5 minuten. Belangrijk bij elke oefening is dat je je eigen grens opzoekt en hier net tegenaan blijft. Het geeft enigszins een gevoel van discomfort, maar eenmaal uit de houding terug wordt je extra beloond met een gevoel van comfort. Je mag dan navoelen. Dit is waar je het voor doet.
Lenig of niet, dit is totaal niet belangrijk.
Doordat je wat langer bij één houding blijft geeft dit veel ruimte en ontspanning. Je laat letterlijk gewicht zakken.
Naast ruimte in zowel lichaam als geest ontstaat er rust. Je voelt je als het ware ” lichter”.
Het woord ” yin “, dit is aan deze vorm van yoga gegeven omdat yin ” rust ” betekent.
Yinyoga kan een onderdeel zijn van een individuele coachsessie bij JessenZ als er sprake is van specifiek lichamelijk ongemak.

Yinyoga wordt ook als groepsles aangeboden op lokatie.

De groepsgrootte is plm. 12 deelnemers.

Stoelyoga
Het woord zegt het al. Dit is yoga vanuit de zithouding op de stoel.
Het is wéér voor iedereen en ook van harte aan te bevelen aan bijvoorbeeld kantoormedewerkers of aan mensen die veel en lang vanuit dezelfde en-/of eenzijdig belaste houding werken. Denk aan kappers, tandartsen,etc.,

Maar ook is het heel geschikt voor mensen die yoga liever niet op de grond willen beoefenen of dit fysiek ook niet kunnen. Op de stoel houden we meestal de houding iets minder lang vast.

Het effect is hetzelfde. Het geeft evenwicht en is geschikt voor mensen die ouder zijn , voor mensen met een beperking en voor mensen die op advies van de huisarts meer moeten bewegen bij aandoeningen als bijvoorbeeld:

  • te hoge cholesterol
  • overgewicht
  • te hoge bloeddruk
  • diabetes type 2
  • geen energie hebben
  • vergeetachtigheid, beginnende dementie
  • hart- en vaatziekten
  • reumatische klachten
  • ademhalingsproblemen.

Dit alles binnen de gezelligheid van een groep waar alles mag en niks moet!
Op advies van de Gezondheidsraad zouden volwassenen in het algemeen zelfs meer moeten bewegen om bovenstaande aandoeningen zoveel mogelijk te voorkomen en te beperken.
Yoga behoort voor de raad tevens onder het kopje: spier- en botversterkende activiteiten.

Geertje de Haan ( didactische ervaring en onderwijs achtergrond) en Jessy Stapenséa ( verpleegkundige en BIG geregistreerde achtergrond) bieden groepslessen voor stoelyoga aan op lokatie. Beiden zijn zij gecerticiceerde yogadocentes door Stoelyoga Nederland www.stoelyoga-nederland.nl. voor de stoelyoga en door Bivag www.bivag.newhealthcentre.com voor de yinyoga.

De sfeer zal altijd plezierig en ontspannen zijn waarbij alles mag, niets moet.
We gebruiken muziek waar mensen uit mogen kiezen en na afloop drinken we een kopje thee en hebben we een kort ” napraatje”.

Bij mooi geschikt weer is er de mogelijkheid om het buiten te beoefenen.
Ons uur is compleet verzorgd en we willen graag uitdragen dat mensen een beeld krijgen van een plezierig uur stoelyoga beoefening en daarna met een blij gevoel weer verder gaan.

Het is zeer geschikt voor lokaties als verpleeghuizen, verzorgingshuizen, particuliere ouderen organisaties , particuliere zorgboerderijen, lokaties voor dagopvang, lokaties voor dagbesteding, inloop café ‘s. en dat alles gewoon als activiteit in het week- of maandoverzicht voor wat er te doen is in uw huis, óf voor uw eigen werknemers een pleziertje tussendoor.

De eerste les bieden wij gratis aan en het is dan ook mogelijk om iemand mee te nemen. Bijvoorbeeld een familielid of vriend(in) of mantelzorger.

Direct contact via Geertje de Haan.

Telefoon 06- 27154214 of 0511- 473984

of via Jessy Stapenséa, via deze site.